Η φωτιά σε δασική έκταση στο Άνω Σούλι (κατά σύμπτωση ή και τραγική ειρωνεία, ακριβώς την επόμενη ημέρα αφότου έληξε η προθεσμία για τον καθαρισμό των οικοπέδων…), έσβησε μετά από έντονες προσπάθειες περίπου 5 ωρών χωρίς, τελικά, να απειλήσει σπίτια ή τη Μονή του Αγίου Ραφαήλ, όπως υπήρξαν φόβοι αρχικά.
Ωστόσο, όπως ομολογούν σχεδόν όλοι όσοι συμμετείχαν στην κατάσβεση και παρότι η ειδοποίηση από το drone που περιπολούσε πάνω από την περιοχή ήταν άμεση, τα πράγματα θα μπορούσαν να έχουν εξελιχθεί πολύ διαφορετικά και προς το πολύ χειρότερο, εάν δεν επενέβαιναν εγκαίρως τα εναέρια μέσα.
Τα 11 αεροσκάφη και τα 7 ελικόπτερα που επιχείρησαν μετά από πολύ λίγη ώρα στο σημείο ήταν αυτά που έσωσαν την κατάσταση, φορτώνοντας νερό από τον Σχινιά και επιστρέφοντας γρήγορα στην πυρκαγιά! Οι επίγειες δυνάμεις θα ήταν από εξαιρετικά δύσκολο έως αδύνατον να περιορίσουν τη φωτιά, αφού μάλιστα, τη στιγμή που ξέσπασε και για αρκετή ώρα μετά, οι άνεμοι ήταν δυνατοί στο σημείο.
Διαχρονικά, η γρήγορη επέμβαση των εναέριων μέσων είναι αυτή που κάνει τη διαφορά μεταξύ μιας σύντομα οριοθετημένης φωτιάς και μιας ανεξέλεγκτης πυρκαγιάς. Όσο αξιοθαύμαστες και ηρωικές κι αν είναι οι προσπάθειες πυροσβεστών και εθελοντών, όσα οχήματα κι αν επιχειρήσουν στο έδαφος, όσες υδροφόρες κι αν δώσει ο Δήμος ή η Περιφέρεια, χωρίς εναέρια μέσα, δασική φωτιά δε σβήνεται, ειδικά όταν έχει ξεσπάσει, όπως τώρα στο Άνω Σούλι ή πέρυσι στο Βαρνάβα, σε δύσβατο σημείο και με τον άνεμο να χειροτερεύει τα πράγματα.
Δυστυχώς, τα νέα μεγάλα Canadair DHC 515”, θα έλθουν στην Ελλάδα το 2028 και η αναβάθμιση επτά ελληνικών, γηρασμένων Canadair-415 σε επίπεδο DHC-515 δε θα ολοκληρωθεί πριν από την αντιπυρική περίοδο του 2026.
Η Ελλάδα έχει νοικιάσει εφέτος 49 εναέρια μέσα, δηλαδή ελικόπτερα Ericsson και αεροπλάνα Air Tractor (μικρά, ευέλικτα αεροσκάφη, με μέγιστη δυνατότητα ρίψης 3 τόνων νερού, έναντι 6 των Καναντέρ), ενώ τα αεροπλάνα και τα ελικόπτερα της Πολεμικής Αεροπορίας και της Αεροπορίας Στρατού που θα συνδράμουν στις κατασβέσεις θα είναι μάξιμουμ 35, με μόλις 3 Chinook να συγκαταλέγονται μεταξύ τους.
Κατά τα λοιπά, από τα 17 “γέρικα” Καναντέρ που επιχείρησαν πέρυσι, εφέτος θα πετάξουν, στην καλύτερη περίπτωση, 9 και από τα 22 PZL Μ18Β, 17.
Στο Άνω Σούλι, σταθήκαμε όλοι τυχεροί που δεν υπήρχε ταυτόχρονη απαίτηση για εναέρια μέσα σε άλλο σημείο της Αττικής ή της χώρας. Σε άλλες περιπτώσεις, δυστυχώς υπήρχε και τα εναέρια μέσα είτε άργησαν είτε δεν ήταν διαθέσιμα, με τα αποτελέσματα να είναι τραγικά.
Εξαιρετική ιδέα, λοιπόν, τα drones περιπολίας, αν και θα έπρεπε να είναι περισσότερα και να επιβαρύνουν οικονομικά αποκλειστικά την Πολιτική Προστασία.
Και τα μηνύματα του 112 είναι καλά ως ιδέα, αλλά όταν χρησιμοποιούνται τόσο συχνά υπάρχει στο τέλος ο κίνδυνος ο κόσμος να πάψει να τους δίνει την πρέπουσα σημασία.
Τι δεν είναι καλό ούτε καν σαν ιδέα; Τα υπόλοιπα φαιδρά που ακούγονται μετά από καταστάσεις που αποδείχθηκαν πραγματικά δύσκολες, είτε για να αποσείσουν ευθύνες απ΄όσους τις έχουν πραγματικά, είτε για να ρίξουν αντιπολιτευτικό ανάθεμα σε όσους δεν έχουν καμία ευθύνη απολύτως.
Ποιοι έχουν τα μέσα και την αρμοδιότητα να σβήνουν φωτιές το γνωρίζουν όλοι κι ας κάνουν ότι δεν ξέρουν επειδή βολεύει το αφήγημά τους και δημιουργεί εντυπώσεις.
Τα εναέρια μέσα είναι λύση. Τα εναέρια… λόγια, είναι προβληματικές ανοησίες!